Spørsmål og svar

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Kontakt oss så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Kan jeg stenge mitt kort for nettkjøp?

    Ja, du kan velge å stenge kortet ditt helt for netthandel ved å logge inn på Mitt kort. Du håndterer innstillingene dine under Korttjenester/Kjøpsinnstillinger.

     

    Men vi anbefaler at du beholder forvalgt innstilling; Tryggere handel på nettet. Kortet ditt er dermed alltid åpent for kjøp på nettsider med Mastercard Identity Check, og for abonnementer som for eksempel Spotify og Netflix. Kjøp på andre nettsider kan bli avvist.

     

    Dersom du nektes å handle på en nettside, mottar du en SMS med informasjon om hvordan du åpner opp kortet for kjøp. Sørg derfor å ha mobiltelefonen din tilgjengelig, og at ditt mobilnummer er registrert på Mitt kort. Kortet kan dermed åpnes for netthandel i én time, slik at du får gjennomført kjøpet ditt.

     

    Du er alltid beskyttet mot økonomiske tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Kan jeg motta fakturaen som eFaktura?

    Med eFaktura mottar du fakturaen direkte i nettbanken. Alle opplysninger er ferdig utfylt, så du trenger bare å godkjenne. eFaktura er både enkelt og miljøvennlig.

    For å opprette eFaktura:

    • Logg in i nettbanken din og trykk på eFaktura.
    • Velg SEB Kort som leverandør.
  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Du kan innbetale ønsket beløp til:

    • vårt bankkontonummer 9750.07.03559
    • husk å påføre KID-nummer.


    Du finner alltid dine innbetalingsopplysninger på fakturaen, men du kan også logge inn på Mitt kort.

    Logg inn

  • Hvor er Ekstrapoengene mine som jeg skulle få som velkomstpremie når jeg søkte om kortet?

    Ekstrapoengene du får som velkomstpremie settes inn på din EuroBonus-konto senest tre måneder etter dine kjøp, under forutsetning at du fortsatt har kortet ved poengoverføringen, og heller ikke har hatt et kort de siste to årene.

  • Hvor lenge er kortet mitt gyldig?

    Du finner kortets gyldighetsperiode under kortnummeret. De to første sifrene angir måned og de to siste angir år. Kortet er gyldig hele sluttmåneden. Kortene våre er som regel gyldig i tre år.

    Vi sender deg automatisk et nytt kort når det skal fornyes.

  • Kan jeg ta ut kontanter med kortet mitt?

    Ja, men i minibanker gjelder følgende uttaksgrenser:

    Standard beløpsgrenser i Norge:

    • Maksimum kontantuttak, kr 10 000 per uttak.
    • Maksimum kontantuttak, kr 10 000 per 4 dager.


    Standard beløpsgrenser i utlandet:

    • Maksimum kontantuttak, kr 10 000 per uttak.
    • Maksimum kontantuttak, kr 20 000 per 4 dager.


    Merk at det ved minibankuttak tilkommer et gebyr.

    Bruk av Vipps registreres som kontantuttak men uten kontantuttaksgebyr. På denne type av uttak er det en beløpsgrense på 4.000 pr transaksjon, ikke 10.000 pr uttak som er vanlig ved uttak i minibank.

     

    Priser og vilkår for MastercardPriser og vilkår for Mastercard Premium

  • Hvordan endrer jeg mitt Mastercard til et Mastercard Premium?

    Du endrer ditt Mastercard til et Mastercard Premium ved å logge inn på Mitt Kort. Det er ingen øvre grense for poengopptjening på Mastercard Premium. Så uansett hvor mange kjøp du har hatt på ditt Mastercard, vil det ikke påvirke din poengopptjening på Mastercard Premium.

    Logg inn

  • Hvordan endrer jeg mitt Mastercard Premium til et Mastercard?

    Du kan endre ditt Mastercard Premium til et Mastercard ved å logge inn på Mitt Kort. På Mastercard kan du maksimalt tjene Ekstrapoeng på et samlet årlig kortforbruk på 200 000 kr. Dine kortkjøp på Mastercard Premium medregnes ikke i det årlige kortforbruket. Hvis du har hatt et Mastercard tidligere i kalenderåret, medregnes disse kjøpene.

    Logg inn

  • Kan jeg øke kjøpsgrensen min?

    Ja, du kan søke om å øke kredittgrensen med opp til 15 % av din årsinntekt. Du søker enkelt ved å logge inn på Mitt kort, og du får svar direkte.

    Logg inn

  • Hva gjør jeg hvis kortet ikke virker?

    Kontroller at chip og magnetstripe ikke er skadet. Av og til kan det være butikken som har tekniske problemer.

    Dersom kortet fortsatt ikke virker, kan du kontakte oss slik at får sendt deg et nytt kort.

  • Hva er CVC-kode?

    Det er den tre-sifrede koden til høyre for signaturfeltet på baksiden av kortet. Koden etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.

  • Hvordan avslutter jeg mitt kort?

    Du har ingen oppsigelsestid i kortet ditt, så kontakt oss hvis du ønsker å avslutte kortet.

  • Kan jeg overføre penger fra kortet mitt til min konto?

    Ja, du kan overføre opp til 40 000 kroner per 30 dager fra kortet til din bankkonto.

     

    Last ned søknadsskjemaet for kort til konto. Fyll inn og send det til oss i posten eller via e-post. Når søknaden din er godkjent, overføres pengene til kontoen din.

     

    Beløpet du vil overføre må være innenfor den tilgjengelige kjøpegrensen. Kortet du vil overføre pengene fra må ha vært i bruk, for at du skal kunne søke om overføring.

     

    Til søknadsskjemaet (pdf)

  • Kan jeg velge egen PIN-kode?

    Ja, du kan selv velge din egen kode. Kontakt oss så hjelper vi deg. Husk å ha kortet ditt tilgjengelig når du ringer.

    Vi sender deg deretter et brev hvor det fremgår hvordan du enkelt velger din egen PIN-kode. Når du har mottatt brevet må du velge din egen PIN-kode innen 10 dager. Du vil motta et nytt kort etter endringen.

    NB: Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Kontakt oss så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Jeg har glemt PIN-koden min

    Du kan enkelt se koden din ved å logge inn på Mitt kort. Få tilgang til koden din ved å identifisere deg med BankID. Har du allerede fått sperret koden din pga for mange forsøk? Kontakt oss for å låse opp koden.

  • Hvor kan jeg bruke kortet mitt?

    Å ha med kort på reisen gjør at du alltid kan handle og ta ut kontanter uten å behøve å veksle til lokal valuta før du reiser.

    Med SAS EuroBonus Mastercard har du et av verdens mest anvendelige kort og det fungerer overalt hvor kort aksepteres. Er du allikevel usikker på om kortet aksepteres, eller om du kan ta ut kontanter på din destinasjon? Sjekk på Mastercards hjemmeside etter minibanker som tar kortet ditt.

     

  • Hva er kontaktløse betalinger?

    Kontaktløst betyr at kortet leses av når du holder det inntil betalingsterminalen i stedet for å dra eller sette kortet inn i terminalen. Ditt kort har denne funksjonen dersom det har symbolet for kontaktløse betalinger. 

    nfc-symbol

    Når du ser symbolet på en betalingsterminal trenger du ikke å sette inn kortet - du bare holder det inntil terminalen for å betale.

     

    Handler du for mer enn 400 kroner må du taste PIN-kode, men handler du for mindre, holder det at du "blipper".

  • Hvordan gjør jeg en kontaktløs betaling?

    Alt du trenger å gjøre er å holde kortet inntil betalingsterminalen.

    • Når du handler legger du kortet inntil betalingsterminalen og blipper. Når du hører et pip er betalingen klar.
    • Du kan handle kontaktløst for inntil 200 kroner uten PIN-kode. Men som en ekstra sikkerhet må du noen ganger oppgi PIN-koden også for mindre kjøp.
    • Dersom du har flere kort i lommeboken med mulighet for kontaktløs betaling, må du ta hvert kort for seg når du betaler.
  • Hvordan aktiverer jeg kortet slik at det fungerer kontaktløst?

    Første gang du benytter kortet ditt i en betalingsterminal med chip, blir det automatisk aktivert for kontaktløs betaling.

     

    Dersom du ikke ønsker denne tjenesten i kortet ditt, kontakter du kundeservice.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobiltelefon, en smartklokke, et surfebrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle i butikk.

     

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.

  • Skal jeg betale i lokal valuta eller norske kroner i utlandet?

    Innimellom kan du få spørsmål om du vil betale i norske kroner når du er i utlandet. Vi anbefaler deg å svare nei og heller betale i lokal valuta. I de aller fleste tilfeller får du en bedre kurs hvis du velger å betale i landets lokale valuta og du får også flere poeng.

    Her ser du kursen som benyttes ved omregning av dine kjøp i utlandet til norske kroner.

     

  • Kan jeg sperre kortet mitt for kjøp i utlandet?

    Vi jobber kontinuerlig med å tilby så sikre og enkle løsninger som mulig for våre kunder. For tiden tilbyr vi ikke denne muligheten, men vi gjør en konstant vurdering av dette. Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

  • Kan jeg føle meg trygg når jeg bruker kortet mitt på nettet?

    Det er tryggere å bruke et kredittkort fremfor et bankkort som ikke belaster kontoen din direkte når du handler på nettet. Så kan du i fred og ro sjekke alle transaksjonene på fakturaen før du betaler.

    • Oppgi aldri kortnummeret ditt i noen annen sammenheng enn når du skal betale.
    • CVC er en tre-sifret sikkerhetskode som står på baksiden av kortet ditt. Den etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.
    • Du kan også logge inn på Mitt Kort og velge om kortet ditt skal være åpent eller stengt for netthandel.
    • Mange butikker informerer om sine sikkerhetsregler på deres hjemmesider.
    • Dersom du blir feilaktig belastet kan du kontakte oss for å gjøre en reklamasjon.
  • Jeg forsøker å handle på nettet, men kjøpet går ikke igjennom, hvorfor ikke?

    Vi har innført en ny sikkerhetssperre ved netthandel, slik at det i enkelte nettbutikker kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Dette gjør vi for å beskytte deg mot svindel.

     

    For at du enkelt skal kunne handle på nettet fremover, er det viktig at vi har ditt mobilnummer. Hvis du forsøker å handle på en side som ikke regnes som sikker av oss, mottar du en SMS. Ved å svare på mottatt SMS åpner du kortet ditt for netthandel i én time. Du må da foreta kjøpet på nytt.

     

    Neste gang du skal handle på nettet, kan du sende samme SMS før du handler, slik at du åpner kortet for netthandel i én time.

  • Kan jeg stenge mitt kort for nettkjøp?

    Ja, du kan velge å stenge kortet ditt helt for netthandel ved å logge inn på Mitt kort. Du håndterer innstillingene dine under Korttjenester/Kjøpsinnstillinger.

     

    Men vi anbefaler at du beholder forvalgt innstilling; Tryggere handel på nettet. Kortet ditt er dermed alltid åpent for kjøp på nettsider med Mastercard Identity Check, og for abonnementer som for eksempel Spotify og Netflix. Kjøp på andre nettsider kan bli avvist.

     

    Dersom du nektes å handle på en nettside, mottar du en SMS med informasjon om hvordan du åpner opp kortet for kjøp. Sørg derfor å ha mobiltelefonen din tilgjengelig, og at ditt mobilnummer er registrert på Mitt kort. Kortet kan dermed åpnes for netthandel i én time, slik at du får gjennomført kjøpet ditt.

     

    Du er alltid beskyttet mot økonomiske tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Hvordan åpner jeg kortet mitt for netthandel i én time?

    Hvis du ikke har valgt ”Kun kjøp i butikk” i Mitt kort, er kortet ditt alltid åpent for kjøp i nettbutikker tilknyttet Mastercard Identity Check, og for abonnementene dine (f.eks. Spotify, Netflix osv.).

     

    I andre nettbutikker kan det kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Det gjør du enkelt ved å svare på den SMS som automatisk sendes deg hvis et kjøp stoppes av oss, eller på forhånd åpne kortet ditt for netthandel ved å logge inn på Mitt kort.

  • Hvorfor mottar jeg SMS fra dere uten at jeg har handlet på nettet?

    Det kan enten dreie seg om et nettkjøp du selv har gjort hvor butikken forsøker å trekke penger på etterskudd, alternativt kan det være forsøk på svindel. Ta kontakt med kundeservice så hjelper de deg.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i mobilen, i smartklokken, i nettbrettet – eller hvis du handler på nettet, også en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.


    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i den digitale lommeboken. Du kan alltid veksle mellom hvilket kort du vil bruke når du skal betale.  

  • Hva er Mastercard Identity Check?

    Mastercard Identity Check er en sikkerhets-tjeneste som mange nettbutikker er tilknyttet. Det betyr at du må bekrefte kjøpet ditt enten med BankID eller en engangskode via SMS.

     

    Ta kontakt med din nettbank for å aktivere BankID. De svarer også på spørsmål om BankID. Du finner mer informasjon på bankid.no.

     

    Muligheten for å benytte et eget passord som identifisering for Mastercard Identity Check er borte. Logg derfor inn på Mitt kort og sjekk at du har registrert rett mobilnummer slik at du kan begynne å bruke engangskode via SMS.


    Logg inn

  • Når forfaller fakturaen min?

    Du vil motta faktura månedlig hvis kortet har vært benyttet. Fakturaen sendes den 1. i hver måned.

    Du kan derfor få opp til 50 dagers rentefri kreditt avhengig av når i måneden du har foretatt dine kjøp.

    Du velger selv om du skal delbetale fakturaen. På hver faktura står det tydelig oppgitt hvor stor din totale gjeld er og hvilket minimumsbeløp som skal betales  (minimum 5 % av den totale gjelden).

    Du kan også velge en betalingsfri måned. Med kortet ditt har du to betalingsfrie måneder per år.

    Rente og avgifter tilkommer (ingen avgifter ved eFaktura).

    Priser og vilkår MastercardPriser og vilkår Mastercard Premium


    SEB Kort avventer å kreve inn saldo når sum transaksjoner i perioden er under kr 50. Beløpet overføres til neste måneds faktura, eller innkreves etter tre måneder dersom kortet ikke har vært i bruk innen det.

  • Hvordan ser jeg saldo på kortet mitt?

    Trenger du informasjon om saldo eller korttransaksjonene dine før fakturaen kommer? Hold deg oppdatert ved å logge inn på Mitt kort eller last ned vores app

    Logg inn

  • Kan jeg motta fakturaen som eFaktura?

    Med eFaktura mottar du fakturaen direkte i nettbanken. Alle opplysninger er ferdig utfylt, så du trenger bare å godkjenne. eFaktura er både enkelt og miljøvennlig.

    For å opprette eFaktura:

    • Logg in i nettbanken din og trykk på eFaktura.
    • Velg SEB Kort som leverandør.
  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Du kan innbetale ønsket beløp til:

    • vårt bankkontonummer 9750.07.03559
    • husk å påføre KID-nummer.


    Du finner alltid dine innbetalingsopplysninger på fakturaen, men du kan også logge inn på Mitt kort.

    Logg inn

  • Kan jeg foreta en innbetaling til kortet fra utlandet?

    For å kunne foreta en innbetaling fra utlandet må du oppgi vår SWIFT-adresse og IBAN-nummer:

    • Bankkontonummer: 9750 07 03559
    • IBAN: NO3897500703559
    • SWIFT/BIC: ESSENOKX


    Husk oppgi ditt KID-nummer som referanse.

  • Hva er tjenesten Mitt kort?

    Når du logger inn på Mitt kort kan du:

    • sjekke saldo og alle fakturaene dine
    • se alle dine kjøp og uttak, både for ditt eget kort og eventuelle extrakort, PointEarner
    • se dine SAS EuroBonus-poeng
    • endre din kjøpsgrense i kortet
    • søke om ekstrakort, PointEarner
    • oppdatere dine kontaktopplysninger

    Logg inn


    Vanlige spørsmål og svar om Mitt kort

  • Jeg vill endre mine opplysninger, hva gjør jeg?

    Vi oppdaterer våre adresseregister mot Folkeregisteret. Dersom du ønsker faktura sendt til annen adresse, vennligst kontakt oss. Når du logger inn på Mitt kort kan du selv endre ditt telefonnummer og din e-postadresse.

    Sjekk jevnlig at opplysningene er oppdaterte, slik at vi kan komme i kontakt med deg om nødvendig.

     

    Logg inn

  • Jeg har mistet mitt kort, hva gjør jeg?

    Hvis du har mistet kortet ditt, eller det har blitt stjålet, må du sperre det så raskt som mulig. Har du BankID kan du sperre kortet ditt selv ved å logge inn på Mitt kort.

     

    Du kan også sperre kortet ved å ringe vår 24-timers sperretjeneste: +47 21 01 50 40.

     

    Husk alltid å politianmelde stjålet kort. Dersom kortet er stjålet i utlandet, bør du anmelde det ved den lokale politistasjonen, eller umiddelbart ved hjemkomst.

     

    Dersom du oppdager uautoriserte kjøp/uttak på kortet ditt, kontakter du oss for å gjøre en reklamasjon.

  • Hva skal jeg tenke på når det gjelder sikkerhet i forbindelse med kortet mitt?
    • Behandle alltid kortet ditt som den verdigjenstanden det er.
    • Vær særlig forsiktig med kortet hvis noen krever oppmerksomheten din på en påtrengende måte, for eksempel på et marked eller ved en minibank.
    • Gi aldri fra deg PIN-koden din til andre.
    • Kontroller alltid beløpet før du godkjenner et kjøp. Når du har tastet inn PIN-koden din har du godkjent kjøpet.
    • Når du får fakturaen må du kontrollere at beløpene stemmer med kvitteringene dine.
    • Gi aldri fra deg kortnummeret, koder eller personlige opplysninger på e-post eller SMS.


    Hvis du mister kortet må du sperre det umiddelbart.
    Ring +47 21 01 50 40, åpent hele døgnet.

  • Hvordan jobber dere med sikkerhet?

    Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du bruker kortet ditt. Hver dag utføres det millioner av korttransaksjoner i butikker og på nettet. Det er veldig sjelden at noe går galt, eller at en kunde blir utsatt for bedrageri.

    Hvis det mot formodning skulle skje noe, er du som kunde alltid beskyttet mot økonomiske tap hvis du ikke har opptrådt uaktsomt.

    Vi jobber kontinuerlig med å opprettholde sikkerheten. Dette gjør vi ved døgnet rundt-overvåking av transaksjoner som vi oppfatter som mistenkelige. Vi har lang erfaring og gode rutiner for å håndtere eventuelle mistanker om kortbedrageri, og vi tar affære raskt for å minimere skadene.

  • Hva er phishing?

    Phishing betyr at bedragere prøver å få tak i sensitiv informasjon, for eksempel via telefon eller e-post. Som oftest blir du som kunde bedt om å oppgi kortnummer og koder. Vi oppfordrer deg til aldri å gi sensitiv informasjon til uvedkommende.

  • Hva er skimming?

    Skimming betyr at bedragere kopierer informasjonen som finnes i magnetstripen på kortet, og lager et falskt kort ved hjelp av denne informasjonen. Koden kan for eksempel fanges opp med skjulte kameraer i nærheten av betalingsterminalen eller minibanken. Derfor er det viktig at du skjuler koden din ved å holde en hånd over tastaturet.

    Steder hvor kun chip anvendes, dvs. hvor bare halve kortet stikkes inn i betalingsterminalen, gir ingen muligheter til å lese av magnetstripen, og skimming er derfor ikke mulig.

  • Hva er forskjellen mellom de ulike EuroBonus-poengene?

    SAS EuroBonus Grunnpoeng:

    • Opptjener du når du bestiller flyreiser hos SAS eller deres samarbeidspartnere.
    • Disse poengene utgjør grunnlaget for nivå og bestemmer hvilket medlemsnivå du har på kortet ditt: Medlem, Sølv, Gull eller Diamant.
    • Kan brukes til reiser, hotell, billeie og andre produkter i EuroBonus-programmet.

     

    SAS EuroBonus Ekstrapoeng:

    • Opptjener du ved å betale med ditt Mastercard, Mastercard Premium eller PointEarner når du handler.
    • Du får opp til 25 Ekstrapoeng for hver hundrelapp du handler for (det er noen små forskjeller mellom kortene).
    • Du opptjener ikke Ekstrapoeng ved kontantutttak i minibank/over skranke. Fra og med 01.08.2019 vil du ikke lenger opptjene EuroBonus Ekstrapoeng ved pengeoverføring fra kortet til konto (f.eks. ved regningsbetaling), eller ved pengeoverføring mellom personer (f.eks. Vipps). Du vil dog fortsat opptjene poeng, såfrem transaktionen kommer ind som et varekøb hos os.
    • Poengene vises på din EuroBonus-konto senest den 10 ende i måneden.
    • Kan brukes til reiser, hotell, billeie og andre produkter i EuroBonus-programmet.
    • Ekstrapoeng danner ikke grunnlag for nivå og påvirker ikke ditt medlemsnivå hos SAS EuroBonus.

     

    Nivåbyggende poeng:

    • Poeng som gir grunnlag for nivå kan høyne medlemsnivået ditt; Medlem, Sølv, Gull eller Diamant.
    • Kan ikke benyttes til å kjøpe bonusreiser eller andre produkter i EuroBonus-programmet.
    • Får du kun dersom du har Mastercard Premium. Du får 1 000 poeng hver måned du bruker kortet.
    • Inkluderes ikke i din Fly Premium saldo.

     

    På sas.no kan du lese mer om hvordan du kan bruke poengene dine

  • Hvordan ser jeg poengsaldoen på kortet mitt?

    Du finner informasjon om SAS EuroBonus Ekstrapoeng, som du opptjener når du bruker kortet ditt, ved å logge inn på Mitt kort.

    Logg inn

    Din totale poengsaldo finner du ved å logge inn på Mine sidor hos sas.no.

     

  • Hvor er Ekstrapoengene mine som jeg skulle få som velkomstpremie når jeg søkte om kortet?

    Ekstrapoengene du får som velkomstpremie settes inn på din EuroBonus-konto senest tre måneder etter dine kjøp, under forutsetning at du fortsatt har kortet ved poengoverføringen, og heller ikke har hatt et kort de siste to årene.

  • Er det en øvre grense for poengopptjening?

    Det er ingen øvre grense for Mastercard Premium. På SAS EuroBonus Mastercard kan du maksimalt tjene Ekstrapoeng på et samlet årlig kortforbruk på 200 000 kr, inkludert eventuelt tilhørende PointEarner. Beløpet nullstilles 1. januar hvert år. Kontantuttak, kort til konto, renter og gebyrer er ikke inkludert i de 200 000 kr.

  • Hva skjer hvis jeg konverterer til Mastercard?

    Hvis du konverterer fra et Mastercard Premium til et Mastercard, vil dine eventuelle kortkjøp på Mastercard Premium ikke medregnes i det årlige kortforbruket for ditt Mastercard. Hvis du har hatt et Mastercard tidligere i kalenderåret, medregnes disse kjøpene.

  • Hva skjer hvis jeg konverterer til Mastercard Premium?

    Det er ingen øvre grense for poengopptjening på Mastercard Premium. Så uansett hvor mange kjøp du har hatt på ditt Mastercard, vil det ikke påvirke din poengopptjening på Mastercard Premium.

  • Hvor kan jeg se hvor mye jeg har brukt på kortet mitt i år?

    Du kan følge forbruket ditt på Mitt kort. Der fremkommer det tydelig hvor nær du er 200 000 kr.

Den 1. juli 2019 igangsettes gjeldsregisteret i Norge. Formålet med registeret er å åpne for en løsning som gjør at banker og finansforetak raskt skal kunne skaffe seg informasjon om hvor mye forbruksgjeld en kredittsøker har, slik at de kan gjøre en mer korrekt kredittvurdering ved søknad om lån eller kreditt.  Samtidig håper man at bruken av registeret skal bidra til at færre husholdninger i Norge skal havne i økonomiske problemer ved at det tas opp gjeld som i fremtiden ikke kan betjenes. Tidligere har ikke banker og kredittytere hatt full oversikt over kredittsøkers samlede usikrede gjeld ved kredittvurderinger, i behandlingen av lån eller kreditt.

 

Vi har samlet noen spørsmål og svar i forbindelse med dette som vi håper kan være til hjelp.

  

  • Hva er et gjeldsregister?

    Et gjeldsregister er en database eller en spørreportal der opplysninger om usikret gjeld er tilgjengelig. Det er to foretak som har fått konsesjon til å drive gjeldsregister i Norge. Det er Gjeldsregisteret AS  (Evry) og Norsk Gjeldsinformasjon AS (Finans Norge). Gjeldsregisteret AS har valgt å samle opplysningene i en database. SEB og SEB Kort har valgt en løsning der informasjon om usikret gjeld hentes fra en portalbasert spørretjeneste som driftes av Norsk Gjeldsinformasjon AS. I denne løsningen hentes opplysninger om registerert gjeld på den personen forespørselen gjelder, direkte fra aktuelle banker eller finansforetak.

  • Hva vises i gjeldsregisteret?

    I registret vises det hvor mye usikret gjeld (typisk forbrukslån og kredittkort) du har, og hvor stor kredittramme du er innvilget på de ulike lån eller kredittkort. Informasjon om nominell rente på de enkelte lån eller kreditter vil også fremgå av registrene. Hvis gjeld er sikret ved pant i eiendel som personen selv ikke eier, vil gjelden anses som usikret og være oppført i registeret. Gjeld knyttet til enkeltmannsforetak vil også være oppført i registrene.

     

    Registeret viser ikke sikret gjeld (som f.eks. boliglån og billån), studielån, betalingsanmerkninger og inkassosaker, og heller ikke gjeld knyttet til kredittkort med firmaansvar.

  • Hvem står oppført i gjeldsregisteret?

    Alle personer i Norge som har usikret gjeld, vil være oppført i gjeldsregisteret.

  • Hvem har tilgang til gjeldsregisteret?

    Foruten deg selv, har banker og finansforetak tilgang til din gjeldsinformasjon. Kredittopplysningsselskapene har tilgang i forbindelse med at de utarbeider kredittopplysninger (herunder kredittscore). Norges Bank, Finanstilsynet og Statistisk sentralbyrå kan også hente ut opplysninger for analyse og statistikk.

  • Hvordan kan jeg finne ut av hvor mye jeg har i usikret gjeld?

    Du kan enkelt logge inn i gjeldsregisteret med BankID på et av disse stedene:

     

    gjeldsregisteret.com (se ID-porten)

     

    norskgjeld.no

  • Opplysningene i gjeldsregisteret stemmer ikke, hva skal jeg gjøre?

    Ta kontakt med den aktuelle banken eller finansforetaket, slik at de kan sjekke hvorfor opplysningene ikke stemmer. Det er disse institusjonene som leverer data til gjeldsregisteret.

  • Hvor fort blir uriktige opplysninger oppdatert?

    Hvis du oppdager en feil i gjeldsregisteret, må du kontakte banken eller finansforetaket for å få dette rettet. I de fleste tilfeller vil endringen vises i registeret i samme dag som feilen er behandlet.

  • Hvor mye kan jeg låne?

    Tommelfinger-regelen som banker og kredittinstitusjoner følger, er at man ikke skal kunne låne mer enn totalt fem ganger inntekten. I tillegg skal du kunne tåle en renteøkning på 5 prosentpoeng.

  • Hva bør jeg gjøre hvis jeg har mange usikrede lån?

    Vi anbefaler deg å se nøye igjennom din økonomiske situasjon, livsfase og forbruksmønster i forhold til hvor mye lån du kan betjene. Har du problemer med å betjene lånene, bør du vurdere å nedbetale eller endre dem.

  • Bør jeg kvitte meg med kredittkort?

    Vi anbefaler deg å se nøye igjennom din økonomiske situasjon, livsfase og forbruksmønster i forhold til hvor mye lån du kan betjene. Har du problemer med å betjene lånene, bør du vurdere å nedbetale eller endre dem.

     

    Med kredittkort har du ikke bare en finansieringsmulighet som gir deg lang nedbetalingstid, men også ofte en trygghet i sikker betaling når du handler på nett, reiseforsikring og ulike rabattavtaler, f.eks på drivstoff, bilvask eller restaurantbesøk. Du må selv vurdere hvilken nytte du har av tjenestene i ditt kredittkort. Husk at det er lurest å betale hele kredittkortfakturaen ved forfall, slik at det ikke påløper renter.

  • Bør jeg redusere kredittrammen på kredittkortene mine?

    Vi anbefaler deg å redusere størrelsen på din kredittramme hvis du ikke benytter den, da kredittrammen vil ha innvirkning på din låneevne. Bruker du kortet ditt i forbindelse med f.eks. ferie hvor bruken varierer, kan det være lurt å beholde rammen som i dag.

Kontakt oss

  • Sperre kort på +47 21 01 50 40

    Hvis du har mistet kortet, må du sperre det så snart som mulig på +47 21 01 50 40, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om kortet ditt

    Hvis du har spørsmål om kortet ditt er du alltid velkommen til å kontakte oss.

    For å sende en sikker melding med personlig informasjon, logger du inn på Mitt kort, dette for at du som kunde ikke skal oppgi opplysninger som kortnummer og koder via e-post.

    Logg inn


    Kundeservice
    Tlf.: +47 21 01 53 35

  • Spørsmål om SAS EuroBonus

    Har du spørsmål om ditt medlemskap i SAS EuroBonus?

    Medlemsservice
    Tlf.: +47 21 89 64 00
    Les mer på sas.no

  • Spørsmål om Reiseforsikring

    Codan Forsikring NUF
    Tlf.: +47 67 22 42 22

    Ved akutte skader kontakt:
    SOS International
    Tlf.: +45 70 10 50 50
    +47 6722 43 00, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om Betalingsforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 04 91 10

  • Spørsmål om Ulykkesforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 03 75 00

  • Spørsmål om ID-forsikring

    Codan Forsikring NUF
    Tlf.: +47 67 22 42 22

  • Reklamere et kortkjøp

    Har du ikke fått varene du har bestilt? Har du blitt belastet for et kjøp flere ganger?

    Butikken eller bedriften hvor du har handlet, har ansvaret for eventuelle feil, vi ber derfor om at du først kontakter de. Ofte kan dere løse problemet sammen, men vi hjelper deg hvis dette ikke fungerer.


    Reklamere her

  • Synspunkter eller klage

    Vi jobber selvsagt for at du som kunde alltid skal være fornøyd med oss. Derfor vil vi gjerne vite om noe har gått galt, slik at vi kan hjelpe deg og ikke minst forhindre at det skjer igjen.

    Dersom du har en klage, kan du gjerne kontakte vår ansvarli for kundklager på kundeklage@sebkort.no. Du kan også sende et brev til:

    SEB Kort Bank AB, Oslofilialen
    Att: Klageansvarlig
    Postboks 1373 Vika
    0114 Oslo


    Uansett hvordan du kontakter oss, kommer vi til å behandle klagen din så raskt som mulig og gi deg et svar senest i løpet av 2 dager. Ta kontakt, synspunktene dine er viktige for oss!

    Rett til å klage
    Hvis du ikke er fornøyd med svaret du får av oss, kan du henvende deg til Finansklagenemnda for å få saken din viderebehandlet.
    Finansklagenemnda

Ny sikkerhetssperre for netthandel

Sørg for at vi har ditt korrekte mobilnummer slik at du kan låse opp kortet ditt for netthandel via SMS. Du åpner kortet ditt for netthandel ved å logge inn og håndtere innstillingene dine på Mitt kort.

Les mer om hvordan du handler trygt på nettet

Betal når og hvordan du vil

Enkelt og lett tilgjengelig – nye tekniske løsninger innebærer nye smartere betalingsmetoder, tilpasset behovene dine. Uansett om du skal betale på nettet, i butikken eller til en privatperson, finnes det nå en smart måte.

Les mer om digitale betalinger