Spørsmål og svar

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Kontakt oss så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Kan jeg sperre kortet mitt for nettkjøp?

    Du bestemmer selv om kortet ditt skal være åpent eller stengt for netthandel. Logg inn på Mitt kort og gjør dine innstillinger under Korttjenester / Åpne og stenge.

     

    Du kan f.eks. velge å stenge kortet for netthandel, og heller åpne det i én time når du vet at du skal handle noe på nettet.

     

    Du kan også enkelt registrere mobilnummeret ditt på Mitt kort, så kan du åpne kortet for netthandel i én time med en SMS.

     

    Du er alltid beskyttet mot økonomisk tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Kan jeg motta fakturaen som eFaktura?

    Med eFaktura mottar du fakturaen direkte i nettbanken. Alle opplysninger er ferdig utfylt, så du trenger bare å godkjenne. eFaktura er både enkelt og miljøvennlig.

    For å opprette eFaktura:

    • Logg in i nettbanken din og trykk på eFaktura.
    • Velg SEB Kort som leverandør.
  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Du kan innbetale ønsket beløp til:

    • vårt bankkontonummer 9750.07.03559
    • husk å påføre KID-nummer.


    Du finner alltid dine innbetalingsopplysninger på fakturaen, men du kan også logge inn på Mitt kort.

    Logg inn

  • Hvor er Ekstrapoengene mine som jeg skulle få som velkomstpremie når jeg søkte om kortet?

    Ekstrapoengene du får som velkomstpremie settes inn på din EuroBonus-konto senest tre måneder etter dine kjøp, under forutsetning at du fortsatt har kortet ved poengoverføringen, og heller ikke har hatt et kort de siste to årene.

  • Kan jeg velge egen PIN-kode?

    Ja, du kan selv velge din egen kode. Kontakt oss så hjelper vi deg. Husk å ha kortet ditt tilgjengelig når du ringer.

    Vi sender deg deretter et brev hvor det fremgår hvordan du enkelt velger din egen PIN-kode. Når du har mottatt brevet må du velge din egen PIN-kode innen 10 dager. Du vil motta et nytt kort etter endringen.

    NB: Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort. Kontakt oss så hjelper vi deg. Ha ditt kort tilgjengelig når du ringer.

    OBS! Av sikkerhetsmessige grunner tar vi ikke imot kortinformasjon via e-post.

  • Hvor kan jeg bruke kortet mitt?

    Å ha med kort på reisen gjør at du alltid kan handle og ta ut kontanter uten å behøve å veksle til lokal valuta før du reiser.

    Med SAS EuroBonus Mastercard har du et av verdens mest anvendelige kort og det fungerer overalt hvor kort aksepteres. Er du allikevel usikker på om kortet aksepteres, eller om du kan ta ut kontanter på din destinasjon? Sjekk på Mastercards hjemmeside etter minibanker som tar kortet ditt.

     

  • Hva er kontaktløse betalinger?

    Kontaktløst betyr at kortet leses av når du holder det inntil betalingsterminalen i stedet for å dra eller sette kortet inn i terminalen. Ditt kort har denne funksjonen dersom det har symbolet for kontaktløse betalinger. 

    nfc-symbol

    Når du ser symbolet på en betalingsterminal trenger du ikke å sette inn kortet - du bare holder det inntil terminalen for å betale.

     

    Handler du for mer enn 200 kroner må du taste PIN-kode, men handler du for mindre, holder det at du "blipper".

  • Hvordan gjør jeg en kontaktløs betaling?

    Alt du trenger å gjøre er å holde kortet inntil betalingsterminalen.

    • Når du handler legger du kortet inntil betalingsterminalen og blipper. Når du hører et pip er betalingen klar.
    • Du kan handle kontaktløst for inntil 200 kroner uten PIN-kode. Men som en ekstra sikkerhet må du noen ganger oppgi PIN-koden også for mindre kjøp.
    • Dersom du har flere kort i lommeboken med mulighet for kontaktløs betaling, må du ta hvert kort for seg når du betaler.
  • Hvordan aktiverer jeg kortet slik at det fungerer kontaktløst?

    Første gang du benytter kortet ditt i en betalingsterminal med chip, blir det automatisk aktivert for kontaktløs betaling.

     

    Dersom du ikke ønsker denne tjenesten i kortet ditt, kontakter du kundeservice.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobiltelefon, en smartklokke, et surfebrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle i butikk.

     

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.

  • Skal jeg betale i lokal valuta eller norske kroner i utlandet?

    Innimellom kan du få spørsmål om du vil betale i norske kroner når du er i utlandet. Vi anbefaler deg å svare nei og heller betale i lokal valuta. I de aller fleste tilfeller får du en bedre kurs hvis du velger å betale i landets lokale valuta og du får også flere poeng.

    Her ser du kursen som benyttes ved omregning av dine kjøp i utlandet til norske kroner.

     

  • Kan jeg sperre kortet mitt for kjøp i utlandet?

    Vi jobber kontinuerlig med å tilby så sikre og enkle løsninger som mulig for våre kunder. For tiden tilbyr vi ikke denne muligheten, men vi gjør en konstant vurdering av dette. Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

  • Kan jeg føle meg trygg når jeg bruker kortet mitt på nettet?

    Det er tryggere å bruke et kredittkort fremfor et bankkort som ikke belaster kontoen din direkte når du handler på nettet. Så kan du i fred og ro sjekke alle transaksjonene på fakturaen før du betaler.

    • Oppgi aldri kortnummeret ditt i noen annen sammenheng enn når du skal betale.
    • CVC er en tre-sifret sikkerhetskode som står på baksiden av kortet ditt. Den etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.
    • Du kan også logge inn på Mitt Kort og velge om kortet ditt skal være åpent eller stengt for netthandel.
    • Mange butikker informerer om sine sikkerhetsregler på deres hjemmesider.
    • Dersom du blir feilaktig belastet kan du kontakte oss for å gjøre en reklamasjon.
  • Jeg forsøker å handle på nettet, men kjøpet går ikke igjennom, hvorfor ikke?

    Vi har innført en ny sikkerhetssperre ved netthandel, slik at det i enkelte nettbutikker kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Dette gjør vi for å beskytte deg mot svindel.

     

    For at du enkelt skal kunne handle på nettet fremover, er det viktig at vi har ditt mobilnummer. Hvis du forsøker å handle på en side som ikke regnes som sikker av oss, mottar du en SMS. Ved å svare på mottatt SMS åpner du kortet ditt for netthandel i én time. Du må da foreta kjøpet på nytt.

     

    Neste gang du skal handle på nettet, kan du sende samme SMS før du handler, slik at du åpner kortet for netthandel i én time.

  • Kan jeg sperre kortet mitt for nettkjøp?

    Du bestemmer selv om kortet ditt skal være åpent eller stengt for netthandel. Logg inn på Mitt kort og gjør dine innstillinger under Korttjenester / Åpne og stenge.

     

    Du kan f.eks. velge å stenge kortet for netthandel, og heller åpne det i én time når du vet at du skal handle noe på nettet.

     

    Du kan også enkelt registrere mobilnummeret ditt på Mitt kort, så kan du åpne kortet for netthandel i én time med en SMS.

     

    Du er alltid beskyttet mot økonomisk tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Hvordan åpner jeg kortet mitt for netthandel i én time?

    Hvis du ikke har valgt ”Kun kjøp i butikk” i Mitt kort, er kortet ditt alltid åpent for kjøp i nettbutikker tilknyttet Mastercard SecureCode, og for abonnementene dine (f.eks. Spotify, Netflix osv.).

     

    I andre nettbutikker kan det kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Det gjør du enkelt ved å svare på den SMS som automatisk sendes deg hvis et kjøp stoppes av oss, eller på forhånd åpne kortet ditt for netthandel ved å logge inn på Mitt kort.

  • Hvorfor mottar jeg SMS fra dere uten at jeg har handlet på nettet?

    Det kan enten dreie seg om et nettkjøp du selv har gjort hvor butikken forsøker å trekke penger på etterskudd, alternativt kan det være forsøk på svindel. Ta kontakt med kundeservice så hjelper de deg.

  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i mobilen, i smartklokken, i nettbrettet – eller hvis du handler på nettet, også en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.


    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i den digitale lommeboken. Du kan alltid veksle mellom hvilket kort du vil bruke når du skal betale.  

  • Hva er Mastercard SecureCode?

    Mastercard SecureCode er en sikkerhets-tjeneste som mange nettbutikker er tilknyttet. Det betyr at du må bekrefte kjøpet ditt enten med BankID eller en engangskode via SMS.

     

    Ta kontakt med din nettbank for å aktivere BankID. De svarer også på spørsmål om BankID. Du finner mer informasjon på bankid.no.

     

    Muligheten for å benytte et eget passord som identifisering for Mastercard SecureCode er borte. Logg derfor inn på Mitt kort og sjekk at du har registrert rett mobilnummer slik at du kan begynne å bruke engangskode via SMS.


    Logg inn

  • Hvordan fungerer en betaling med kort i mobilen?

    For å kunne betale med SAS EuroBonus Mastercard i mobilen trenger du bare å koble kortet ditt til noen av de betalingsappene/-tjenestene som finnes, f eks App Store eller Google Play.

     

    Last ned appen og følg anvisningene for å legge inn kortoppysningene i ditt SAS EuroBonus Mastercard.

     

    Slik betaler du:

    • Hold mobilen inntil betalingsterminalen.
    • Beløpet vises i mobilen og du bekrefter kjøpet med ditt fingeravtrykk eller en PIN-kode som du selv har valgt.
    • Kjøpet kommer som vanlig på fakturaen.
  • Hva er en digital lommebok?

    Det kan være en app i din mobiltelefon, en smartklokke, et surfebrett eller en pc som har oversikt over kortene dine når du skal handle.

     

    Du velger hvilket kort du vil betale med og legger det øverst i din digitale lommebok. Men du kan alltid velge hvilket kort du vil bruke når du skal betale.

     

    De nye digitale lommebøkene fungerer som betaling over hele verden. Men dersom du må sette kortet inn i betalingterminalen, vil det ikke fungere å betale med mobilen, som f eks bensin- og parkeringsautomater.

  • Hva gjør jeg dersom betaling i mobilen ikke fungerer?

    Dersom gylighetstiden ikke er utløpt eller kortet er sperret, er sannsynligvis problemet koblet til butikkens betalingsterminal eller til betalingsappen.

     

    Dersom du fortsatt har problemer, kontakt oss så hjelper vi deg.

  • Når forfaller fakturaen min?

    Du vil motta faktura månedlig hvis kortet har vært benyttet. Fakturaen sendes den 1. i hver måned.

    Du kan derfor få opp til 50 dagers rentefri kreditt avhengig av når i måneden du har foretatt dine kjøp.

    Du velger selv om du skal delbetale fakturaen. På hver faktura står det tydelig oppgitt hvor stor din totale gjeld er og hvilket minimumsbeløp som skal betales  (minimum 5 % av den totale gjelden).

    Du kan også velge en betalingsfri måned. Med kortet ditt har du to betalingsfrie måneder per år.

    Rente og avgifter tilkommer (ingen avgifter ved eFaktura).

    Priser og vilkår MastercardPriser og vilkår Mastercard Premium


    SEB Kort avventer å kreve inn saldo når sum transaksjoner i perioden er under kr 50. Beløpet overføres til neste måneds faktura, eller innkreves etter tre måneder dersom kortet ikke har vært i bruk innen det.

  • Hvordan ser jeg saldo på kortet mitt?

    Trenger du informasjon om saldo eller korttransaksjonene dine før fakturaen kommer? Hold deg oppdatert ved å logge inn på Mitt kort eller last ned vores app

    Logg inn

  • Kan jeg motta fakturaen som eFaktura?

    Med eFaktura mottar du fakturaen direkte i nettbanken. Alle opplysninger er ferdig utfylt, så du trenger bare å godkjenne. eFaktura er både enkelt og miljøvennlig.

    For å opprette eFaktura:

    • Logg in i nettbanken din og trykk på eFaktura.
    • Velg SEB Kort som leverandør.
  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Du kan innbetale ønsket beløp til:

    • vårt bankkontonummer 9750.07.03559
    • husk å påføre KID-nummer.


    Du finner alltid dine innbetalingsopplysninger på fakturaen, men du kan også logge inn på Mitt kort.

    Logg inn

  • Kan jeg foreta en innbetaling til kortet fra utlandet?

    For å kunne foreta en innbetaling fra utlandet må du oppgi vår SWIFT-adresse og IBAN-nummer:

    • Bankkontonummer: 9750 07 03559
    • IBAN: NO3897500703559
    • SWIFT/BIC: ESSENOKX


    Husk oppgi ditt KID-nummer som referanse.

  • Hva er tjenesten Mitt kort?

    Når du logger inn på Mitt kort kan du:

    • sjekke saldo og alle fakturaene dine
    • se alle dine kjøp og uttak, både for ditt eget kort og eventuelle extrakort, PointEarner
    • se dine SAS EuroBonus-poeng
    • endre din kjøpsgrense i kortet
    • søke om ekstrakort, PointEarner
    • oppdatere dine kontaktopplysninger

    Logg inn


    Vanlige spørsmål og svar om Mitt kort

  • Jeg vill endre mine opplysninger, hva gjør jeg?

    Vi oppdaterer våre adresseregister mot Folkeregisteret. Dersom du ønsker faktura sendt til annen adresse, vennligst kontakt oss. Når du logger inn på Mitt kort kan du selv endre ditt telefonnummer og din e-postadresse.

    Sjekk jevnlig at opplysningene er oppdaterte, slik at vi kan komme i kontakt med deg om nødvendig.

     

    Logg inn

  • Jeg har mistet mitt kort, hva gjør jeg?

    Hvis du har mistet kortet, må du sperre det så snart som mulig ved å ringe +47 21 01 53 35, åpent hele døgnet.

    Husk at du alltid skal politianmelde forholdet. Dersom du har blitt frastjålet kortet utenlands, prøv alltid å politianmelde forholdet lokalt, evt. så fort som mulig etter at du kommer hjem.

    Dersom du oppdager uautoriserte kjøp/uttak på kortet ditt, kontakter du oss for å gjøre en reklamasjon.

     

  • Hva skal jeg tenke på når det gjelder sikkerhet i forbindelse med kortet mitt?
    • Behandle alltid kortet ditt som den verdigjenstanden det er.
    • Vær særlig forsiktig med kortet hvis noen krever oppmerksomheten din på en påtrengende måte, for eksempel på et marked eller ved en minibank.
    • Gi aldri fra deg PIN-koden din til andre.
    • Kontroller alltid beløpet før du godkjenner et kjøp. Når du har tastet inn PIN-koden din har du godkjent kjøpet.
    • Når du får fakturaen må du kontrollere at beløpene stemmer med kvitteringene dine.
    • Gi aldri fra deg kortnummeret, koder eller personlige opplysninger på e-post eller SMS.


    Hvis du mister kortet må du sperre det umiddelbart. Ring +47 21 01 53 35, åpent hele døgnet.

  • Hvordan jobber dere med sikkerhet?

    Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du bruker kortet ditt. Hver dag utføres det millioner av korttransaksjoner i butikker og på nettet. Det er veldig sjelden at noe går galt, eller at en kunde blir utsatt for bedrageri.

    Hvis det mot formodning skulle skje noe, er du som kunde alltid beskyttet mot økonomiske tap hvis du ikke har opptrådt uaktsomt.

    Vi jobber kontinuerlig med å opprettholde sikkerheten. Dette gjør vi ved døgnet rundt-overvåking av transaksjoner som vi oppfatter som mistenkelige. Vi har lang erfaring og gode rutiner for å håndtere eventuelle mistanker om kortbedrageri, og vi tar affære raskt for å minimere skadene.

  • Hva er phishing?

    Phishing betyr at bedragere prøver å få tak i sensitiv informasjon, for eksempel via telefon eller e-post. Som oftest blir du som kunde bedt om å oppgi kortnummer og koder. Vi oppfordrer deg til aldri å gi sensitiv informasjon til uvedkommende.

  • Hva er skimming?

    Skimming betyr at bedragere kopierer informasjonen som finnes i magnetstripen på kortet, og lager et falskt kort ved hjelp av denne informasjonen. Koden kan for eksempel fanges opp med skjulte kameraer i nærheten av betalingsterminalen eller minibanken. Derfor er det viktig at du skjuler koden din ved å holde en hånd over tastaturet.

    Steder hvor kun chip anvendes, dvs. hvor bare halve kortet stikkes inn i betalingsterminalen, gir ingen muligheter til å lese av magnetstripen, og skimming er derfor ikke mulig.

  • Hva er forskjellen mellom de ulike EuroBonus-poengene?

    SAS EuroBonus Grunnpoeng:

    • Opptjener du når du bestiller flyreiser hos SAS eller deres samarbeidspartnere.
    • Disse poengene utgjør grunnlaget for nivå og bestemmer hvilket medlemsnivå du har på kortet ditt: Medlem, Sølv, Gull eller Diamant.
    • Kan brukes til reiser, hotell, billeie og andre produkter i EuroBonus-programmet.


    SAS EuroBonus Ekstrapoeng:

    • Opptjener du ved å betale med ditt Mastercard, Mastercard Premium eller PointEarner når du handler.
    • Du får opp til 25 Ekstrapoeng for hver hundrelapp du handler for (det er noen små forskjeller mellom kortene).
    • Du får ikke poeng på kontantuttak.
    • Poengene overføres daglig til din EuroBonus-konto hos SAS.
    • Kan brukes til reiser, hotell, billeie og andre produkter i EuroBonus-programmet.
    • Ekstrapoeng danner ikke grunnlag for nivå og påvirker ikke ditt medlemsnivå hos SAS EuroBonus.


    Nivåbyggende poeng:

    • Poeng som gir grunnlag for nivå kan høyne medlemsnivået ditt; Medlem, Sølv, Gull eller Diamant.
    • Kan ikke benyttes til å kjøpe bonusreiser eller andre produkter i EuroBonus-programmet.
    • Får du kun dersom du har Mastercard Premium. Du får 1 000 poeng hver måned du bruker kortet.
    • Inkluderes ikke i din Fly Premium saldo.

    På sas.no kan du lese mer om hvordan du kan bruke poengene dine

     

  • Hvordan ser jeg poengsaldoen på kortet mitt?

    Du finner informasjon om SAS EuroBonus Ekstrapoeng, som du opptjener når du bruker kortet ditt, ved å logge inn på Mitt kort.

    Logg inn

    Din totale poengsaldo finner du ved å logge inn på Mine sidor hos sas.no.

     

  • Hvor er Ekstrapoengene mine som jeg skulle få som velkomstpremie når jeg søkte om kortet?

    Ekstrapoengene du får som velkomstpremie settes inn på din EuroBonus-konto senest tre måneder etter dine kjøp, under forutsetning at du fortsatt har kortet ved poengoverføringen, og heller ikke har hatt et kort de siste to årene.

Kontakt oss

  • Sperre kort på +47 21 01 53 35

    Hvis du har mistet kortet, må du sperre det så snart som mulig på +47 21 01 53 35, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om kortet ditt

    Hvis du har spørsmål om kortet ditt er du alltid velkommen til å kontakte oss.

    For å sende en sikker melding med personlig informasjon, logger du inn på Mitt kort, dette for at du som kunde ikke skal oppgi opplysninger som kortnummer og koder via e-post.

    Logg inn


    Kundeservice
    Tlf.: +47 21 01 53 35

  • Spørsmål om SAS EuroBonus

    Har du spørsmål om ditt medlemskap i SAS EuroBonus?

    Medlemsservice
    Tlf.: +47 91 50 54 00
    Les mer på sas.no

  • Spørsmål om Reiseforsikring

    Codan Forsikring NUF
    Tlf.: +47 67 22 42 22

    Ved akutte skader kontakt:
    SOS International
    Tlf.: +45 70 10 50 50
    +47 6722 43 00, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om Betalingsforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 04 91 10

  • Spørsmål om Ulykkesforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 03 75 00

  • Spørsmål om ID-forsikring

    Codan Forsikring NUF
    Tlf.: +47 67 22 42 22

  • Reklamere et kortkjøp

    Har du ikke fått varene du har bestilt? Har du blitt belastet for et kjøp flere ganger?

    Butikken eller bedriften hvor du har handlet, har ansvaret for eventuelle feil, vi ber derfor om at du først kontakter de. Ofte kan dere løse problemet sammen, men vi hjelper deg hvis dette ikke fungerer.


    Reklamere herOfte stilte spørsmål 

  • Synspunkter eller klage

    Vi jobber selvsagt for at du som kunde alltid skal være fornøyd med oss. Derfor vil vi gjerne vite om noe har gått galt, slik at vi kan hjelpe deg og ikke minst forhindre at det skjer igjen.

    Dersom du har en klage, kan du gjerne kontakte oss på kundeklage@sebkort.no. Du kan også sende et brev til:

    SEB Kort Bank AB, Oslofilialen
    Att: Klageansvarlig
    Postboks 1373 Vika
    0114 Oslo

    Hvis saken haster, ber vi deg i stedet kontakte kundeservice.

    Uansett hvordan du kontakter oss, kommer vi til å behandle klagen din så raskt som mulig og gi deg et svar senest i løpet av 14 dager. Ta kontakt, synspunktene dine er viktige for oss!

    Rett til å klage
    Hvis du ikke er fornøyd med svaret du får av oss, kan du henvende deg til Finansklagenemnda for å få saken din viderebehandlet.
    Finansklagenemnda

Ny sikkerhetssperre for netthandel

Sørg for at vi har ditt korrekte mobilnummer slik at du kan låse opp kortet ditt for netthandel via SMS. Du åpner kortet ditt for netthandel ved å logge inn og håndtere innstillingene dine på Mitt kort.

Les mer om hvordan du handler trygt på nettet

Betal når og hvordan du vil

Enkelt og lett tilgjengelig – nye tekniske løsninger innebærer nye smartere betalingsmetoder, tilpasset behovene dine. Uansett om du skal betale på nettet, i butikken eller til en privatperson, finnes det nå en smart måte.

Les mer om digitale betalinger