Sterk kundeautentisering

Hva er PSD2?

1. april 2019 ble det gjort endringer i forskrift om systemer for betalingstjenester som medfører økte sikkerhetskrav for visse typer betalinger innen EU / EØS, som er knyttet til implementeringen av EUs andre betalingstjenestedirektiv (PSD2). Årsaken til endringene er primært å redusere risikoen for svindel.

Dette påvirker hvordan du som kunde betaler, fordi betalingen i mange tilfeller vil kreve såkalt sterk kundeautentisering (SCA).

Hva er sterk kundeautentisering (SCA)?

SCA står for Strong Customer Authentication, på norsk; sterk kundeautentisering (kundeidentifikasjon).

Når en korttransaksjon gjennomføres, er det viktig å vite hvem som godkjenner kjøpet. Denne kontrollen gjøres gjennom en identifikasjon som viser at du er deg, og på den måten godkjennes kjøpet. Sterk kundeautentisering er basert på en teknologi med flere komponenter som er uavhengige av hverandre, noe som betyr ekstra beskyttelse mot uautoriserte transaksjoner.

Et konkret eksempel på slik autentisering er å signere med BankID eller BankID på mobil, som krever at du angir et passord eller identifiserer deg med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning på mobilen din.

Hva betyr dette for deg:

  • Når du handler på nettet må du fremover identifisere deg med BankID eller BankID på mobil - eller enda enklere, i appen vår. Last derfor ned appen nå hvis du ikke allerede har gjort det.
  • Du vil fremdeles kunne betale kontaktløst (tæppe) med kortet ditt i en butikkterminal, men noen ganger vil du bli bedt om å oppgi PIN-koden når du betaler. Dette gjelder for eksempel hvis beløpet er høyere enn 400 kroner, eller hvis du har foretatt fem påfølgende kontaktløse betalinger uten å taste PIN-koden.
    Tidligere kunne du signere en kvittering og identifisere deg dersom du for eksempel ikke husket koden din. 
  • Har du glemt PIN-koden din, finner du den i appen for kortet ditt.

Viktig å huske:

  • Forsikre deg om at du husker PIN-koden til kortet ditt.
  • Hvis du handler på nettet, må du sørge for at du har tilgang til BankID eller BankID på mobil.
  • Som før er det viktig å ta forholdsregler mot kortsvindel. Gi aldri fra deg kort eller informasjon om kortet ditt til noen andre, for eksempel PIN-kode, kortnummer, CVC / CVV-kode. Vær forsiktig når noen ber deg om å bruke BankID eller BankID på mobil, uavhengig av hvor troverdig kontakten ser ut til å være. Kontakt oss alltid hvis du er usikker.

Les mer om rettighetene dine på EU-kommisjonens nettsted